smaj

Alla inlägg under september 2011

Av Maria - 30 september 2011 17:41

Har lyckan att få provat på att blåsa glas. Detta skedde i Ramnäs glashytta norr om Västerås. Glaset de arbetar med är bara returglas från Loka flaskoe, rent och genomskinligt glas som inte släpper ut några giftiga gaser. Därför är glashyttan väldigt ren och tyst, men varm som vanliga galshyttor. 

Här ser ni mitt bevis på det hela. Jag ska precis börja göra öppningen på glaset, vilket var det svåraste. Svårt att få den rund och jämn .

Här arbetar jag med själva glasblåsningen och får hela tiden hjälp. Här hjälper han mig att ha rätt snurr på stången så att glaset inte ska dra sig nedåt, samtidigt som jag blåser upp det med lagom tryck. Uj, mycket svårt första gången kan jag säga.  Så här blev resultatet. Ett tvåfärgat litet snett glas med min signatur i botten.  


Det fanns otorligt många fina alster i Glashyttan att titta på eller köpa. Här är några.



      Här är länken igen till hemsidan. Finns massor av fina saker att köpa.

Av Maria - 4 september 2011 15:17

Här i Borås finns en affär som heter Stickat och klart. Den är liten i ytan och fullproppad med garn och tillbehör. Det hänger uppstcikade saker lite här och där som inspiration. Man får akta så man inte river ner någonting om man vänder sig om. Där hängde en uppstickad rolig detalj att ha på sig och mycket enkel att göra. Det är något mellan ett stort halsband och en skarf. En stickad ring att ha runt halsen ialla fall.

Valde samma garn den var uppstickad i med basfärgen jeansblå. Det går ju att göra en sådan i vilket garn som helst är klart och sedan välja den bredd och längd man vill ha också. Memorerde mönstret som var uppskrivet på en liten lapp som satt bredvid, gick hem och stickade den. Här är mönstret och resultatet.

 

Har också stickat ett par sköna raggsockar i ren ull och av restgarner jag hade. Det är så himla skönt att bli av med restgarner, vill inte slänga något. Sockarna ser mycket bättre ut på fötterna än liggande så här. Titta på länken.

Mönstret är från Drops och nytt för i höst. 

 

Ovido - Quiz & Flashcards